Nog een paar weken te gaan en het schooljaar 2015/2016 is alweer voorbij. Het einde is in zicht! Wat een heerlijk vooruitzicht. Die super lange vakantie met oneindig veel plannen komt steeds dichterbij. En als bewijs is daar het steeds warmer wordende weer en al die dagen dat je zonder jas en droog overkomt van en naar school (mits je aan de juiste kant van het land woont natuurlijk…)
Maar deze tijd is ook spannend. Want met het einde van het schooljaar worden de antwoorden op de ‘grote vragen’ steeds belangrijker. Weet ik alsnog een voldoende te halen voor dat ene moeilijke vak? En daarbij de vragen: Slaag ik? Ga ik over?
De afgelopen tijd heb ik veel leerlingen geholpen om deze vragen met Ja te beantwoorden. Sommigen zijn al aan het begin van het jaar bij me begonnen omdat het antwoord vorig jaar helaas nee was. Voor anderen is het zichtbare einde een goede rede om contact met me op te nemen. Maar met welke rede ze het afgelopen jaar ook bij me kwamen, ik kan met recht zeggen dat ik ze een goede duw in de rug heb kunnen geven. De eindresultaten zijn nog niet allemaal binnen maar tot nu toe ziet het er voor iedereen beter uit dan toen ze bij me begonnen. Een uitslag waar ze nu al trots op mogen zijn!
Voor mij had dit jaar soortgelijke vragen. Werkt mijn aanpak? Zal ik wel resultaten behalen? Is deze manier van werken rendabel? De grote mensen versie van ‘slaag ik?’ en ‘ga ik over?’. Want de resultaten geven aan of ik volgend jaar wel door kan gaan.
Ook voor mij zijn de harde cijfers nog niet binnen. Maar mijn gevoel zegt dat ik op de goede weg ben. Ik heb veel geleerd over hoe het is om zelfstandige te zijn. En ik heb gemerkt dat doen wat je leuk vindt wel eens voelt als vals spelen. Want ik geniet van het uitleggen van grammatica (voor heel veel mensen is dat net zo erg als een wortelkanaalbehandeling ondergaan, heb ik gehoord), ik wordt erg vrolijk van al die verschillende gezichten met hun eigen verhalen en behoeftes, en die leerlingen gaan ook nog eens met een goed gevoel terug naar huis! Dan doe ik het dus goed.
Die oneindige vakantie wordt voor mij geen rustige ‘op vakantie’ periode. Ik blijf gewoon open voor lessen voor wie daar behoefte aan heeft. Daarnaast wil ik leuke vakantie activiteiten organiseren die natuurlijk over taal gaan. En als ik dan nog tijd vrij heb, is er ook de verdieping die ik in wil. Want veel van mijn leerlingen zijn dyslectisch, dus tijd om daar eens grondig in te gaan duiken. Je hoort het, ook voor mij is de zomervakantie vol met plannen.
En stiekem heb ik ook al zin in het nieuwe jaar!